Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive Bucureşti – PROEDUS este un serviciu public de interes local al Municipiului București cu personalitate juridică, finanţat din subvenţii de la bugetul local al Municipiului Bucureşti și din venituri proprii.

 

În anul 2009 PROEDUS a luat naștere prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 266, acesta este organizat şi funcţionează în baza Ordonanței de Urgență nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul Administrativ cu toate modificările și completările ulterioare, a prevederilor Regulamentului Intern, precum şi a celorlalte acte aplicabile în materie. Structura organizatorică din Primăria Municipiului București, responsabilă pentru gestiunea relației cu PROEDUS este Direcţia Cultură, Învățământ, Turism.  Grupul țintă al PROEDUS este format din preșcolari și elevi cu vârste de până la 20 de ani, în addendum fiind considerat grup țintă și cadrele didactice, personalul didactic auxiliar, părinții, bunicii și orice susținători legali ai minorilor.

Oferim exemple de bună practică în materie de educație non-formală la nivelul Municipiului București. De la an la an, activitățile noastre au fost din ce în ce mai căutate, devenind astfel tradiție, activitate reflexă și recurentă, personală, a peste 5 milioane de elevi. O dovadă că am dat tonul activităților extra-curriculare și non-formale în rândul elevilor bucureșteni este tocmai faptul că evenimentele noastre au fost împrumutate și replicate la nivel local, regional și chiar național de alte instituții publice sau entități private.

         Am urmărit în mod constant să oferim activități care să răspundă concret nevoilor elevilor, aliniate obiectivelor și recomandărilor Comisiei Europene, fiind astfel conectați în permanență la mediul educațional european și internațional. Începând cu anul 2023 am dezvoltat o fructuoasă colaborare cu Universcience, care este compus din Palais de la découverte et la Cité des sciences et de l’industrie Paris. Am urmărit a ne coordona la nivel european cu toate practicile în vigoare pentru a dezvolta spații de învățare și recreere pentru grupul nostru țintă.

 

Am dezvoltat permanent cadrul de derulare al activităților noastre, aducând la un loc atât învățarea în regim online, cât și activitățile în regim fizic, realizând un sincretism între cele două noi moduri de petrecere a timpului liber pentru elevi. Mai mult, am creat contexte de dezvoltare pentru elevi precum programe de voluntariat dedicate, programe de consiliere și orientare de parcurs școlar, tabere și stagii educaționale, competiții sportive și nu în ultimul rând un mediu complex și multivalent – Muzeului Copiilor –spațiu unic la nivel național ce nu beneficiază doar de componentă expozițională, ci propune interacțiune cu exponatele și învățare prin experiențe concrete.

 

PROEDUS a dezvoltat în permanență relații de colaborare cu instituții, organisme locale, ONG-uri și organizații implicate în educație, regionale, naționale și chiar internaționale, dovedindu-se de fiecare dată a fi un partener de nădejde, interesat de oferirea întregului sprijin în vederea organizării de noi cadre și contexte de învățare. Aceste relații s-au concretizat în acțiuni dedicate în primul rând elevilor bucureșteni dar și cadrelor didactice, personalului didactic auxiliar, personalului implicat în managementul instituțiilor de învățământ și, nu în ultimul rând, părinților, bunicilor sau tutorilor legali.

Proiectele, programele, evenimentele și acțiunile PROEDUS sunt și au fost fundamentate întotdeauna pe nevoile grupului țintă, din dorința de a oferi complementaritate învățământului formal. Diversitatea și paleta de acțiuni implementate ating  domenii educaționale, sportive, culturale, artistice, de implicare activă, de susținere de proiecte, de formare continuă, de cetățenie activă în scopul formării unei generații care să fie preocupată și conștientă de realitățile sociale. Îmbinarea dintre formal și non-formal, activitățile educative și recreative, formare, implicare și recreere, oferă instituției un caracter transversal în ceea ce privește dezvoltarea proceselor de învățare la nivelul Municipiului București.

Concludem prin a reitera faptul că specificitatea PROEDUS se referă la valorificarea tuturor celor 365 de zile ale unui an întreg, știut fiind faptul că nu există încă o instituție de învățământ capabilă să acopere în mod eficient cele 175 de zile de școală efectivă împreună cu cele 190 de zile libere pe un interval orar extins, cu o gamă complexă de servicii și activități de interes și de utilitate pentru copii, tineri, părinți, cadre didactice, toți aceștia integrați ca participanți activi și responsabili la dezvoltarea actului educațional global.

 

Cu deosebită considerație,

Conducerea Centrului de Proiecte Educaționale și Sportive București – PROEDUS